Tips voor Time-management2018-10-31T16:27:22+00:00

De 10 beste tips voor Time-management!

Meer doen in minder tijd, dat willen we allemaal. Want als professional c.q. als ZZP-er, moet je al zoveel. Je moet iets met talent development, met personal branding, je moet nog een nieuwe C.V. opstellen en wellicht moet je nog solliciteren…, je moet iets doen aan je competenties en aan je soft skills. Je moet meer doen met coaching en (nog) harder werken aan je carrière…. De vraag is echter hoe? Relax! MYPP geeft je 10 waardevolle tips!

 

1. Stel heldere doelen en schrijf ze op

Jij bepaalt wat je wilt bereiken binnen welke tijd, ook al worden soms doelen van bovenaf opgelegd, bijv. door een leidinggevende. Toch zorgt het opstellen van dergelijke doelen dat je voor je zelf al een top 3 gaat maken, lees prioriteiten gaat aanbrengen!

 

2. Doe één ding tegelijk!

Veel mensen proberen te veel tegelijk te doen. Hierdoor zijn ze met te veel dingen bezig waardoor ze eigenlijk niet een ding echt goed oppakken. Daarom; doe een ding tegelijk en doe dat zo goed mogelijk.

 

3. Bepaal hoeveel tijd je aan doelen kan of wilt besteden

Succesvolle managers of collega’s realiseren hun doelstellingen door het afbakenen van hun tijdsbesteding. Ze vragen zich af wat ze willen bereiken, vertalen dat in concrete taken en koppelen hier vervolgens een maximum tijdsbesteding aan.

 

4. Doe niet alles zelf!

Welke dingen zijn uit te besteden aan anderen zodat jezelf je doelen makkelijker realiseert. Mensen in jouw omgeving vinden het vaak juist prettig als je ze verantwoordelijkheid geeft. Zo voelen ze zich meer serieus genomen.

 

5. Begrijp dat tijd geen geld is maar geluk

Als je tijd overhoudt hoeft dat niet direct geld op te leveren maar je kunt er wel iets heel belangrijks mee kopen. Met tijd over “koop” je namelijk rust in je hoofd wat weer kan leiden tot geluk.

 

6. Doe geen dingen die niet bij je passen

Wanneer je teveel en vooral te vaak, fors uit je comfort zone moet acteren, dan zal je dit steeds moeilijker afgaan. En als iets niet bij je past doe het dan ook niet, steek er geen tijd in. Dat leidt enkel tot verdriet en frustratie.

 

7. Zeg niet altijd Ja maar durf ook Nee te zeggen

Nee zeggen vinden mensen bezwaarlijk want ze denken dat ze hiermee de relatie op het spel zetten. Niets is minder waar. Nee zeggen, geeft niet alleen ruimte in je agenda maar dwingt ook respect af, tenminste wanneer je dat op een goede manier uitlegt.

 

8. Doe eerst de dingen die je minder leuk vindt

Klinkt gek maar door dit te doen hou je eerder tijd over voor de leuke dingen. Immers je mag pas beginnen aan de leuke dingen wanneer de lastige items zijn aangepakt. Let maar eens op hoe snel je dan problemen tackelt.

 

9. Praat niet om geluid te maken

Vaak praten mensen te veel en kunnen ze gesprekken niet goed afsluiten. Of ze laten hun gesprekspartner te lang door praten. Tijd is geld dus zorg dat je scherp blijft, onderbreek anderen indien nodig en praat zelf ook niet te veel.

 

10. Zoek een Tijd Coach

Er zijn altijd mensen in jouw omgeving die met hetzelfde hebben geworsteld, hoe doe ik meer in minder tijd? Vraag naar zijn of haar ervaring en vooral om zijn of haar hulp. Misschien is de oplossing voor jouw probleem wel heel simpel.

 

Dit artikel is opgesteld door het management van MYPP.