Werknemers nemen de regie2018-10-31T16:26:32+00:00

Werknemers nemen de regie!

Vacatures blijven langer open staan en er wordt weer vaker van baan gewisseld. Niet gek als je bedenkt dat steeds meer werknemers een eigen Personal Profile hebben. Hiermee kunnen ze zelf continu reviews verzamelen over hun eigen prestaties en zo ook zelf de baan zoeken die het best bij hun past. Ook zijn ze met een Personal Profile beter vindbaar voor recruiters, werk- en opdrachtgevers en tevens op jobsites. Want in de huidige overspannen arbeidsmarkt zoeken deze partijen op internet naar geschikte kandidaten en ze zoeken vooral op “soft skills“. Werknemers worden aldus steeds meer zichtbaar en vindbaar.

Er is in het bedrijfsleven een trend in opkomst die ervoor zorgt dat alle functionering en beoordelingsgesprekken worden afgeschaft. Leuk toch? Enerzijds wel maar door wie en waarop word je dan beoordeeld om in aanmerking te komen voor een vervolgstap? Faciliteert jouw werkgever een alternatief systeem of ga je zelf aan de slag met jouw Personal Branding om te laten zien welke stappen jij doormaakt als professional.

Het goede nieuws is dat het eigenlijk niets uitmaakt of er wel of geen alternatief beoordelingssysteem wordt geïntroduceerd…. Immers, je had er waarschijnlijk toch al een hekel aan! Nee, je kunt beter zelf de regie pakken over je eigen carrière en dat is nu precies wat steeds meer mensen doen. Zij zien in dat je salaris met de juiste referenties c.q. met betrouwbare reviews kunt verhogen. Uiteraard moet je wel zorgdragen voor actuele feedback en van meerdere personen uit jouw zakelijke omgeving zoals klanten, collega’s, leveranciers en leidinggevenden/opdrachtgevers. Maar daar is Linkedin toch voor met hun endorsements?

De vraag stellen is als zelf het antwoord al geven…Endorsements of aanbevelingen via Linkedin in zijn vaak lang, subjectief en niet meer actueel. Reviews zijn daarom een perfecte aanvulling op je Linkedin profiel en op je C.V. omdat ze kort, krachtig en wel actueel zijn en inzoomen op soft skills. Bijvoorbeeld hoe mensen je hebben ervaren op het gebied van o.a. communicatie, bereikbaarheid en betrokkenheid. Ze geven met sterren aan hoe tevreden ze zijn en of ze je aanbevelen (Net Promoter Score).

Coaching van medewerkers gebeurt dan ook steeds meer door de medewerker zelf. Zij nemen steeds meer de regie. Logisch toch?